Jumaat, 12 Disember 2008

Ali Rustam

ALI BARU CELIK POLITIK

Assalamualaikum ... Mujurlah akhirnya Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam akhirnya berpijak juga di bumi nyata. Mulai hari ini beliau memberi tahu kerajaan negeri Melaka menarik balik larangan kakitangannya daripada mengunjungi Kelantan. Arahan itu dikeluarkan sejak lapan tahun lalu.

Alasan Ali kenapa Melaka melarang kaki tangannya kerana orang Pas kata orang Umno tidak Islam. Alasan Ali itu mengelirukan, Pas manakah yang mengatakan orang Umno tidak Islam? Kalau di Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat jadi MB sejak tahun 1990 tidak pernah pun terdengar yang beliau mengatakan orang Umno tidak Islam.

Malahan Nik Azizlah yang menghakiskan tuduhan Umno kafir, taghrut dan macam-macam itu sebaik beliau menjadi Pesuruhjaya Pas Kelantan. Ali tersilap dengar mungkin!

Adalah tidak bijaksana kalau Ali larang kakitangan kerajaan Melaka kerana beliau ada terdengar orang Pas negeri lain katakan Umno tidak Islam. Tindakan itu samalah dengan perumpamaan orang lain makan nangka orang lain terkena getah. Kalau begitu tidaklah adil si Ali ini.

Rasanya Ali bermimpi dengan alasan lapan tahun dulu itu. Ataupun waktu itu beliau merasakan dia kuat maka dikeluarkan arahan-arahan tidak masuk akal seperti melarang orang Melaka mengunjungi Kelantan itu.

Hari ini setelah dia sedar dan berada atas hakikat politik, arahan itu dimansuhkan. Kini Ali sendiri ke Kelantan untuk mempromosikan negeri Melaka. Tidakkah Ali merasa malu dan bersalah dengan arahan sebelum ini? Jika Ali ada maruah dan air muka dia kena minta maaf kepada kakitangan Kerajaan Melaka dan rakyat Kelantan. Arahan beliau tahun 2000 itu menghina rakyat Kelantan dan seolah rakyat Kelantan anti orang negeri lain. Arahan itu juga menampakkan dia sendiri jahil mengenai politik.

Apakah juga kerana beliau kini sedang bertarung nyawa untuk bertanding Timbalan Presiden Umno maka beliau melonggarkan segala arahan-arahan ketal dan tidak tamadun itu? Dalam orang menguar-uarkan dunia tanpa sempadan Ali mengambil tindakan surut ke belakang dengan arahan melarang kakitangan ke Kelantan. Kalau itulah pemikiran dipraktikan Ali macam mana beliau mahu jadi timbalan presiden Umno?

Apapun atas kesedaran itu diucapkan terima kasih kepada Ali. Mudah-mudahan Ketua Menteri Melaka itu tidak akan menjadi bodoh untuk kali keduanya. - TPT 50/08

Label:

1 Ulasan:

Di 1 Januari 2009 pada 11:02 PG, Blogger UMNO PARTI PENJARA berkata...

Apalah..
Tak habis2 bergaduh :-)











(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com

 

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama