Jumaat, 28 November 2008

Abdullah Badawi

SEMUA AHLI UMN UMNO PERLU DIPECAT

Assalamualaikum... Kata Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Badawi mana-mana pemimpin Umno yang menang dan didapati menggunakan wang mereka itu akan dilucutkan jawatan. Beliau menyebut dan mengingatkan apa yang berlaku kepada Tan Sri Mohd Isa Samad tahun 2004 dulu, di mana bekas MB Negeri Sembilan itu digantung keahliannya dan automatik kedudukannya sebagai Naib Presiden terlucut apabila didapati melakukan rasuah.

Bunyi tegas dan konsisten sekali Abdullah mengenai rasuah dalam Umno. Apakah beliau benar-benar tegas dan akan berpegang kepada harapannya itu? Ataupun kata-kata itu untuk memberi gambaran kepada umum Abdullah benci kepada politik wang.

Kalau benar Abdullah nak benteraskan rasuah dalam Umno beliau tidak perlu tunggu selepas mereka yang melakukan rasuah itu menang dalam pertandingan. Apa yang perlu dilakukan mana-mana calon yang menggunakan wang dan rasuah dibatalkan kelayakan mereka daripada meneruskan pertandingan.

Tindakan menghukum selepas selesai pertandingan dirasakan tidak pratikal dan memberi kesan kepada usaha untuk membenteraskan rasuah dalam Umno. Cara itu juga dirasakan membuang masa dan menyebabkan Umno akan kelompongan penjawat jawatan yang dikenakan tindakan itu.

Tidak susah kalau Abdullah dan Umno nak hapuskan rasuah dan hendak ambil tindakan kepada ahli-ahli yang menggunakan wang dan melakukan rasuah. Umno sendiri dapat merasakan dan dapat melihat dengan jelas mana-mana calon yang menggunakan wang bagi memastikan dipilih oleh perwakilan pada sepanjang mesyuarat bahagian lalu.

Di mana saja dalam Umno dari semua peringkat pemimpin bercakap mengenai rasuah. Ia bukan perkara tersembunyi dan mengaibkan lagi. Rasuah berlaku secara terbuka dan berleluasa dan kadang-kadang suaratu kebanggaan pula kepada mereka. Cuma yang menjadi masalahnya bukti secara teknikal tidak dapat dikemukakan.
Ini tidak menjadi masalah, sekrianya ahli Umno benar-benar ikhlas dan hendak menghapuskan rasuah mereka kena jujur dan ikhlas tampil menyerahkan diri seorang demi seorang.

Kerana itu saya rasa apa yang ditegaskan Abdullah itu hanya sebagai retorik saja bagi menunjukkan Umno concern untuk menghapuskan rasuah. Walhal dari segi hakikinya Umno suka kepada rasuah kerana dengan cara itu memberi dan menambahkan rezeki tersepak kepada ahli Umno.

Lagipun kalau hendak diambil tindakan berhubung rasuah ini semua ahli Umno yang bakal memegang jawatan selepas Mac depan kena dilucutkan jawatan kerana semua yang mendapat pencalonan sedikit sebanyak menggunakan wang bagi memastikan layak bertanding.

Kalaupun yang tidak menggunakan wang hanya Abullah seorang saja sebab beliau awal-awal lagi sudah mengangkat bendera putih tidak berani untuk melawan Mohd Najib Razak ! - TPT 46/08

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama